سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتگو با دانشمند در زباله دان، از گفتگوی با نادانان بر پشتیهای زربفات بهتر است . [امام کاظم علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
عکس ، گردشگری ، جالب ، معماری ، زیبا ، روستا ، جیرفت ، جالبترین و عجیب ترین خانه ها در ... ، کرمان ، تاریخی ، متره و برآورد وپروژه ، متره و براورد ، لوازم تزئیناتی لوکس... ، جنوب ، خراسان جنوبی ، جاذبه گردشگری ، سومین آبشار بزرگ دنیا ، عکس زیبا ، دکوراسیون اتاق نشیمن ، دیدنی های هفته از گوشه کنار جهان ، رانندگی ، راه پله های دایره ای ، راه پله های دایره ای2 ، رزیبا ، رستوران زیبا ، رنان ، رنگ گرم و سرد در دکوراسیون ، رنگهای ترکیبی در دکوراسیون داخلی ، روانشناسی رنگ ها ، دکوراسیون حمام ، دکوراسیون داخلی ، دکوراسیون زیبا برای اتاق نشیمن ، دکوراسیون نشیمن ، دکوراسیون و ورزش ، دهبکری ، دیدنی ، دیدنی های روز از گوشه کنار جهان ، جالبترین و عجیب ترین خانه ها در دنیا (47 عکس ، جایزه معماری پریتزکر ، جشنواره نوروزی برج میلاد ، رویایی ترین هتل جهان ، ریبا ، زاها حدید-معماری-مدرن- ، زیباترین تصاویر نجومی سال 1390/ کویر ایران از فضا و سحابی به شکل ، زیبـــاتـــرین قصرهای اروپــــا در آب ، ژاپن یک سال پس از سونامی ، سایه و روشن ، سراب نیلوفر کرمانشاه ، سمنان ، سوژه ، سوژه های داغ وطنی ، عکس های داغ وطنی ، عکس=زیبا ، عکس=طراحی داخلی ، عکسهای جالب ، عکی ، عمران ، عکس ، عکس های دیدنی از خانه های درختی ، عکس های زنـدگی شـخصی آلبـرت انیشـتن ، عکس های شگفت انگیز و دیدنی 4 بعدی ، عکس های منتخب از نوروز 1391 ، عکس هایی از طراحی دیدنی دکوراسیون یک خانه رویایی ، عکس هایی از کارهای هنری فوق العاده زیبا با استفاده از خلال دندا ، عکسهای زیبا با موضوع آسمان آبی و ساختمان ها ، غار کتله‌خور؛هنر30میلیون‌ساله ، فقط در پرو... ، فلسفه نوروز ، فنگ شویی ، قالیچه در دکوراسیون ، قالیچه دردکوراسیون ، کاردانی ، سیل در شهرستان فومن ، شگفتیهای کشور ترکیه ، شهر تاریخی انارک ، طبیعت ، طبیعت و معماری زیبای روستاهای فرانسه ، طراحی اتاق برای من و فرزندم ، طراحی داخلی ، طراحی ذاخلی ، طراحی زیبای هتلی در سنگاپور ، طرحهای عجیب قدیمی برای نیویورک ، عجیب ترین زندانهای جهان ، عجیب ترین و جالبترین طرح های معماری هتل ، جاذبه ها و مناطق گردشگری استان کرمان - ، جاذبه ها و مناطق گردشگری استان کرمان -1 ، عکس جالب ، کنذوان ، گنبد عظیم سلطانیه ، لندن در آستانه المپیک ، خسک ، خلیج همیشه فارس ، خنده ، خنده دار ، خواب ، خیابان هنر در تهران ، دامغان ، دریاچه Crescent در کنار کویر ، دکوراسیون ، دکوراسیون اتاق خواب ، دکوراسیون اتاق خواب دختران ، چگونه برای پاگرد و راهرو بهترین رنگ را انتخاب کنید ؟ ، چگونه وسایل خود را در فضای کوچک شیک بچینیم؟ ، چیدمان میز نوروز ، حروف لاتین ، خارجی ، خانه ای عجیب صخره ای ، خانه های رویایی و زیبای ساحلی ، خانه هایی رویایی در دل طبیعت ، تالاب میانکاله ، تبدیل خانه ی ییلاقی دهه ی 60 به خانه ای دو طبقه و مدرن ، تخریب مهندسی شده به این میگن !! ، تصاویر برگزیده سال 90 (1) ، تصاویر برگزیده سال 90 (2) ، تصاویر برگزیده سال 90 (3) ، تصاویر نماد شهرهای جهان ، تصاویـری از رومانتیـک ترین رستـوران های دنیـا ، تصاویری از کارخانه خوذروسازی لامبورگینی ، تصاویری جالب از حوادث قدیمی با عمر 100 ساله... ، تصاویری دل انگیز و زیبا از طبیعت رویایی ، تصاویری دلنشین از طبیعت رویایی و زیبا ، تصویری از تهران که باور نمی کنید ، تمدن ، تهران از بالای برج میلاد ، جاده ای دیدنی و هیجان انگیز در نروژ ، جاده زیبا ، 10 تکنولوژی برتر ، 11 نکته جالب درباره خواب های شبانهویاها و خواب های شبانه از دیرب ، 21 نمونه ژست برای شروع عکاسی بهتر از آقایان ، 36 روش برای جذابیت بیشتر ، آب گرفتگی و تخلیه آب از ایستگاه مترو تهران ، آبشار ایگوئاسا ، آخر بدشانسی.. ، آرامگاه حاج ملا هادی سبزواری ، آشنایی با آثار باستانی هزاران ساله وطنمان ایرانتنگ شراب ساسانی ب ، آشنایی با سیستم سازه ای و تکنولوژی ساخت ساختمان امپایر استیت ، آموزش اتوکد مقدماتی1 ، ابشار ، اتاق خواب ، احمقانه ترین طرح های ساختمانی ، ارگ بم ، استخر ، استخر های خیره کننده و دیدنی در دنیا ، استخرهایی با طرح گیتار ، انواع تزیین میز غذاخوری ، ایده های اروپایی برای دکوراسیون منزل شما ، ایران ، ایرانی ، ایینه و دوکوراسیون داخلی ، با ترکیب این رنگ ها منزل خود را متفاوت و زیباتر کنید! ، بازی با نور ، باستان شناسی ، باغ پهلوان پور مهریز ، باغ گل ها در اصفهان ، باغ های پشت بامی ، باغ هلندی ، برج انیشتن در پوتسدام آلمان (11 عکس) ، برج های واتس در لس آنجلس ، بزرگترین پل کابلی ایران ، بنا های عجیب غریب و دیدنی! ، بیرجند ، پارک زیبا ، پرده و دکوراسیون ، پروپوزال آسمانخراشی شبیه رشته های ، پلی با کاربری خاص ، مادورودام (Madurodam) شهری به وسعت یک کشور! ، مبانی هنر های تجسمی8 ، مبانی هنرهای تجسمی ، مبانی هنرهای تجسمی5 ، مبانی هنرهای تجسمی6 ، متره و براورد5 ، متره و براورد8 ، مجسمه های درختی ساخته شده با سیم اثر کوین آیریس ، مجسمه های ساخته شده از آهن آلات بی مصرف (8 عکس ، محصولاتی که اشتباهی اختراع شدند! ، محوطه ، محوطه سازی ، مدرن ، مدلهای دکوراسیون داخلی خانه های لوکس ، مساجد جامع و تاریخی نائین و اردستان ، مسافران نوروزی در تخت جمشید شیراز ، مسجد کجا تپه ، مهدکودک ، نقشه ، نگهداری از گیاهان آپارتمانی ، هتل ، هتل یخی ، هتلی متحرک در آسمان ، وسایل کوچک در دکوراسیون داخلی نقش مهمی ایجاد می کنند؟ ، یک باران و این همه دردسر ، یک کانال بی نظیر و دیدنی کشتیرانی ، کامپیوترتان مخفیانه به چه وب سایت هایی متصل می شود؟ ، کلیسای جامع سنت باسیل ، کویر شهداد ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :13
بازدید دیروز :117
کل بازدید :949216
تعداد کل یاداشته ها : 528
103/9/11
1:3 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مهدی آذرخوش[1254]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
هلیل جیرفت ازاد جیرفت همایش کانون کارشناسان کرمان نمایشگاه بین اللمللی کلیپ عاشق تنها.... حاج آقا مسئلةٌ ****شهرستان بجنورد**** ###@جزین@### نغمه ی عاشقی وب سایت روستای چشام (Chesham.ir) دهاتی مهربانی سه ثانیه سکوت برادران شهید هاشمی ►▌ استان قدس ▌ ◄ مقاله های تربیتی ღღتبسمـــــیـ بهـ ناچارღღ جاده های مه آلود بادله گشت نــــــا کجــــــا آبـــــــاد دل مــــن ... سرچشمه عدالت و فضیـلت ؛ امام مهــدی علیه السلام پـنـجـره مناجات با عشق عشق جواد قدرتی javadghodrati بسوی ظهور هیئت فاطمیون شهرضا ****سرچشمه**** آتش عشق سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید بزرگترین سایت خنده بازار بندر میوزیک behtarinamkhoda من وآینده من سیب سرخ ..::غریبه::.. رگ روح عصر پادشاهان هستی تنهاااااا..... امروز باران یاور 313 چه زیباست با او بودن علی اصغربامری ►▌ رنگارنگ ▌ ◄ فروشگاه شاپ تو شاپ xXxXx کرجـــیـــهــا و البرزنشینها xXxXx جاده صدایم کن... نهِ/ دی/ هشتاد و هشت قتیل العبرات مهندس محی الدین اله دادی غدیریه ►▌ ....عسا قلم....▌ ◄ Ahorayearyaii پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار برهوت تنهایی کلبه درویشی اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما... خاطرات یک مرد مجرد *دنـیــــای مـــــــن :) * نقشه راه عرشیان شهدا شرمنده ایم ««««« شب های تهران »»»»» دانلود هر چی بخوایی... YAS بسیـــــــــــج امتــــــــــــداد نهضـــــــــت عاشورایـــــــی ghamzade الهگان یادداشت های حبیب اله حاجی زاده دانشجوی پارسی حجاب تَرَنّم عفاف my twitter welcome to my profile آنتی شیطان مسکن Manna مسافر در شب... یار کارگر جوان و درس جوانان بیجار ❤ i همه چی ❤ ...اندکی صبر ، سحر نزدیک است اخبار روز ایران وجهان افسانه ی دونگ یی خطـــــــ خطی بوستــان سخــن چیزهای جالب S&N 0511 یوزرنیم و پسورد نود 32- username and password nod 32 قلب من ماه مهربان من آپدیت یوزر پسوورد نود32 عمو حسن ☀❤ یوزر و پسورد نود 32, پسورد نود 32, یوزرنیم و پسو آپدیت یوزر پسورد نود32 نوری چایی_بیجار معرکه همون قلقلک نرگس 1 زندگی جیگر نامه پایگاه مجازی بسیج در پارسی بلاگ wanted کهکشان ..:: بزرگترین مرجع کد آهنگ ::.. *آوای سارا2* بزرگترین گالری عکس افسانه دونگ یی عجیب ترین آدم ..... EMOZIONANTE your memoirs زندگی زیباست اما... محفل نور ایران اسلامی عطر گل یاس *مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)* دلـتنگـ هشـیگـــــــــی مسعود رضانژاد فهادانـ قرار یا د د اشت ها ی شخصی خو د م . بروبچ زابل love at the first sight داروخانه دکتر سلیمی ऌ عاشق بی معشوق ऌ arash robatik بر و بچه های ارزشی بی خیال همه چی دیدبان اینترنتی دوستانه کبوتر نامه بر mohammad reza firoozbakht عشق اول11 کلبهء ابابیل ضرب المثل از همه جای دنیا hamidsportcars خاطرات شیدا و مخاطب خاص بفرما تنظ دل شکسته پایگاه اطلاع رسانی آزمون دکترای مدیریت ساحلی دیگر نـــابترینـــــــــــــــــها باهم باشیم هیئت عزاداری آسمانیان فاطمه زهرا انتخابات همیشه آزاد فانوس به دست.... ازتاریکی ها...رهسپاربه سوی نور مهندسی متالورژِی My Camera (کوروش کبیر)kabir kourosh weblog Note Heart امامزاده میر عبداله بزناباد سایت حقوقی (قانون ایران) www.LawIran.ir تا شقایق هست زندگی اجبار است . رقصی میان میدان مین تولید ورمی کمپوست//شرکت نوآوران جوان آوان پارس دزفول اخبار شبکه های دیجیتال javani زبان انگلیسی CHARMING OF ME سالار بهمن به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید بی هم نفس عاشقانه|وبلاگ عاشقانه ها بـــــــــاغ آرزوهــــــــــا = Garden of Dreams •.♥.• تــــبــلــیـــغــات رایـــگــان •.♥.• کشکول عکس و جک و اس ام اس اس ام اس پ ن پ گذری به نام امام نقی علیه السلام السلام علیکم یا اهل بیت النبوه تــــــــــــالـــــــشـــــــــــــان تعمیر و نگهداری هواپیما&اطلاعت عمومی ندای حق ❤خاکســـــــتر عشـــق❤ کاسل تنهایی .... دلم گرفته کـــــــــــــمــــــــــــــــــــــــــک روان شناسی * 心理学 * psychology دانشجوی شبانه رویابین زندگی در باغ عشق یاس... عشق فقط عشق خدایی هرکس منتظر است... جوان ایرانی مهندسی پیوند ارتباط داده ها ICT - DCL درست و غلط از یک انسان تراوشات یک ذهن زیبا بیاتوووو...بدت نمیاد... روستای مز زنگ تفریح سیرت پیشگان خونه دل جـــــام غـــــزل جالب انگیزناک مطالب پایه ی ششم دبستان سلامت ما ܓღ فـــرقــ بــیــنـــ عـشــقــ و دوسـت داشــتــنــ چوکــــــــــــــ بندری مجاهد69 موزیک انلاین تنهای تنها دقیانوس سکوت پرسروصدا یهـ ـ دنیــ ــ ـــا دلمـــ ـ ــــ گرفتهــ ــ ـــ✘ شاسوسا ღ جـــــــــاده ی عـــــــــشـــــــــــقღ وبلاگی برای تمام دوستان بادصبا عاشق آسمونی گل باغ آشنایی عاشقانه های محمد وبلاگ انتظار باور من...!!! عشق و تنهایی دختر و پسرای ایرونی راز رسیدن به شادی و سلامتی مطالب جالب Mohammad M.T sms های جدید خورشیدها داستانک خواندنی های ایران جهان آبی به رنگ آسمان بلوچستان فقط خدا یکی هست تو قلبم.... عرفان وادب یاران امام خامنه ای - جوانان مکتب المهدی هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه دقیانوس love m ایرانیان باش باش باش کشاورزی نوین ریاضیات چی کار؟ alone دل نوشته های من آموزش تست زدن کنکور رود تنها نیست تو هم یکبار بنویس تا ببینی نوشتن چه لذتی دارد... ●◌♥DELTANGI♥◌● بدون عنوان شـــــــیـــشـــــه ی نــــــــــــازک دلـــــــــــــــــــتنگی قصه های شب برای کوچولوها دل نوشته های مائده vagte raftan نمی دونم بخدا موندم تنهایی......!!!!!! در انتظار آفتاب پرسپولیس hamechi hast بچه های مدرسه امام رضا(ع) عشق گمشده من دل نوشته رهایم کن....بگذار آزاد باشم جیغ بنفش در ساعت 25 تورو دوس دارم،،،تو مال منی آخرین اخبار شرکت های مربوط به موبایل مهاجر صــــــــــــــــــــــــدا ی منــــــــــــــــــــــ ashegh پرواز را به خاطر بسپار درگز دیار آشنا شقایقهای کالپوش *...بانو...* خانه همدلان profosor پیامنمای جامع فقط خدا رازهای موفقیت زندگی تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم ترخون عشق مشعلدار سربازی در مسیر آزاد صدای سکوت خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا مشق عشق ناز تینا دلدارا جـــــوکیـ ـها ..:.:.سانازیا..:.:. غزلیات محسن نصیری(هامون) esoesmusic *نهانخانه جان* ღ♥ღ من و تو ღ♥ღ من و تو...ما ܓ✿ خیلی دخترونه عکس ، مدل لباس جدید فیسبوک ایران طب سنتی@ دل نوشته های یک دیلامی مجله اینترنتی دوراهک یامهدی davood مرام و معرفت ...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
معماری
مبانی هنرهای تجسمی3 - معماری

http://azarkhoosh2010.ParsiBlog.com

مبانی هنرهای تجسمی

اموزشکده فنی حرفه ای جیرفت

مهدی اذر خوش مدیر گروه ساختمان

فصل سوم رنگ ( 2
هدف های آموزشی :
1. مشخصاًت رنگ های اصلی و فرعی و مکمل را ذکر کنید .
2. رنگ مایه و ارزش رنگی را شرح دهید .
3. با استفاده از سه رنگ اصلی ، انواع رنگ های فرعی و درجه سه و مکمل را به
دست آورید .
4. با استفاده از سه رنگ اصلی و رنگ های سیاه و سفید ، درجه های مختلف
رنگ های طیف را به دست آورید .
5. تضاد رنگ را تعریف کنید و چگونگی هف ت نوع تضاد رنگی زیر را توضیح
دهید :
تضاد رنگ های اصلی تضاد تاریکی و روشنایی تضاد سردی و گرمی تضاد
رنگ های مکمل تضاد همزمان تضاد اشباع تضاد وسعت سطوح
6 . مفاهیم مطرح شده درمورد رنگ ها را عملا در انجام فعالیت های تجسمی اجرا
کنید .


3 1 رنگ های اصلی و فرعی (دایره رنگی)
رنگ اصلی یا رنگ اولیه رنگی است که نتوان آن را از ترکیب رنگ های دیگر به دست آورد .
رنگ های اصلی عبارتند از زرد ، آبی ، قرمز .
با استفاده از رنگ های اصلی و ترکیب آنها با یکدیگر و با رنگ سفید ، تمام رنگ های طیف را
می توانیم به دست آوریم . رنگ هایی که از ترکیب دو رنگ اصلی به دست می آیند ، به رنگ های
فرعی موسومند . این رنگ ها عبارتند از :
1 نارنجی ، که از ترکیب رنگ قرمز و رنگ زرد به دست می آید . رنگ نارنجی باید دقیقا حد واسط
قرمز و زرد باشد ، در واقع نه بیش از اندازه به قرمز تمایل داشته باشد و نه به زرد .
2 بنفش ، که ترکیبی از رنگ آبی و رنگ قرمز است ، این رنگ نیز باید حد واسط دو رنگ آبی و
قرمز باشد .
3 سبز ، که از ترکیب رنگ زرد و رنگ آبی به دست می آید ، رنگ سبز نیز مانند دو رنگ قبلی باید
حد واسط دو رنگ زرد و آبی باشد .
در شکل 5 دایره رنگ را مشاهده می کنید . رنگ های اصلی (زرد قرمز آبی ) در مرکز شکل و
داخل مثلث قرار دارند . رنگ های فرعی که هریک از ترکیب دو ر نگ اصلی حاصل شده است ، در
پیرامون این مثلث و مرتبط به دو رنگ اصلی قرار گرفته اند .
پیرامون شش ضلعی ، نوار حلقوی مشاه ده می شود که رنگ های درجه سوم در آنها جای گرفته اند
. این رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی به وجود آمده اند . این رنگ ها عبارتند از :
27
1 آبی سبز ، که از ترکیب دو رنگ آبی و سبز به دست آمده است . این رنگ حدفاصل دو رنگ آبی
و سبز است . 2 زرد سبز ، که از ترکیب دو رنگ زرد و سبز به دست آمده و حد فاصل دو رنگ زرد
و سبز است .
3 زرد نارنجی ، که از ترکیب دو رنگ زرد و نارنجی به دست آمده و حد فاصل دو رنگ زرد و
نارنجی است .
4 قرمزِ نارنجی ، که از ترکیب دو رنگ قرمز و نارنجی به دست آمده و حد فاصل دو رنگ قرمز و
نارنجی است .
5 قرمز بنفش ، که از ترکیب دو رنگ قرمز و بنفش به دست آمده و حدفاصل دو رنگ قرمز و بنفش
است .
6 آبی بنفش ، که از ترکیب دو رنگ آبی و بنفش به دست آمده و حد فاصل دو رنگ آبی و بنفش
است .
3 2 رنگ های مکمل :
رنگ هایی مکم ل یکدیگرند که بتوانند در مجم وع تمام رنگ های طیف را در خود داشته باشند .
برای مثال دو رنگ آبی و نارنجی مکمل یکدیگرند ، زیرا نارنجی ترکیبی از دو رنگ زرد و قرمز
است.

( (تصویر 5
و همان طور که اشاره کردیم ، زرد و آبی و قرمز رنگ های اصلی هستند که از ترکیب آنها می توانیم
تمام رنگ های طیف را به دست آوریم . و یا دو رنگ قرمز و سبز مکمل یکدیگرند ، زیرا رنگ سبز
ترکیبی از دو رنگ زرد و آبی است . پس در مجموعه دو رنگ مک مل سبز و قرمز ، تمامی رنگ های

طیف حضور دارند . بنابراین رنگ مکم ل هر رنگ اصلی ، رنگی است که از ترکیب دو رنگ اصلی
دیگر بدست آمده است .
در طبیعت معمولا رنگ ها با لطافت خاصی به صورت مکمل در کنار هم قرار گرفته اند ، اگر به بوته
گل سرخی نگاه کنیم ، درمی یابیم که چگونه دو رنگ مکمل به نحو زیبایی در مجاورت یکدیگر قرار
گرفته اند . در واقع رنگ قرمز گل و شکوفه هایش با رنگ سبز برگ ها ، دو رنگ مکمل هستند . اگر
دو رنگ مکمل را با یکدیگر ترکیب کنیم ، زیباترین رنگ خاکستری را می توانیم به دست آوریم که
با رنگ خاکستری حاصل از ترکیب رنگ سفید و سیاه متفاوت خواهد بود .
3 3 رنگ مایه (تونالیته) :
درجات مختلف تاریکی و روشنایی یک رنگ را تون می نامند . منظور از تونالیته ، تأثیر کلی رنگ در
یک اثر هنری است . برای مثال اگر رنگ آبی و تون های مختلف آن بر یک تابلو حاکم باشد ،
می گویند آن تابلو تونالیته آبی دارد . در برخی موارد ممکن است به مایه ها یا تون های سرد یا گرم
اشاره شود . منظور از تون یا م ایه ، همان تنوع های رنگی است که از یک رنگ سرد یا گرم مسلط بر
اثر ه نری به دست می آید . تونالیته مسلط عبارتست از رنگی که مقدار آن در یک تابلو از سایر
رنگ ها بیشتر باشد .
3 4 ارزش رنگی (والور)
ارزش رنگی یا والور عبارتست از میزان درخشندگی یا مقدار نوری که از رنگ منعکس می شود .
البته درخشندگی هر رنگ تحت تأثیر محیط اطراف و همجواری با سایر رنگ ها قابل تغییر است ، در
نتیجه ارزش رنگی یا والور هر رنگ در شرایط مختلف متغیر می باشد .


3 5 تضاد رنگ :
در مقایسه رنگ ها و اثرات آن ها بر یکدیگر اختلافات آشکاری وجود د ارد که به آن تضاد رنگی
گفته میشود . اختلاف موجود در خصوصیات کمی و کیفی رنگ ها ، عامل اساسی در تشخیص
تفاوت های آنها است . اختلاف رنگ ها می تواند کم یا زیاد باشد که به صورت حداقل و حداکثر
مطرح می گردد . برای مثال اگر گرمی و سردی رنگ ها به عنوان م وردی از اختلا ف بین آنها بررسی
شود ، یعنی رنگی را سرد بنامیم و دیگری را گرم ، آنگاه همین دو رنگ در شرایط دیگر ویژگی ها و
خصوصیت های دیگر نیز خواهند داشت ، مثلاً ممکن است هر دو تاریک باشند . بنابراین تضاد رنگ
ها نیز نسبی است و در شرایط متفاوت یکسان نخواهد بود .
به طور کلی هفت نوع تضاد رنگی وجود دارد که عبارتند از :
1 تضاد رنگ های اصلی 2 تضاد تاریکی و روشنایی 3 تضاد سردی و گرمی 4 تضاد رنگ های
مکمل 5 تضاد همزمان 6 تضاد اشباع 7 تضاد وسعت سطوح
در زیر هریک از تضادها را به اختصار بررسی می کنیم و نمونه هایی را ارائه می نماییم .
3 5 1 تضاد رنگ های اصلی :
تضاد رنگ های اصلی ساده ترین نوع تضاد است . در این نوع تضاد ، رنگ های اصلی (قرمز ، آبی ،
زرد) به صورت خالص و بدون ترکیب با هیچ رنگ دیگری مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرند .
این تضاد از نوع تضادهای اصلی و اساسی است و با اختلاف رنگ های سیاه و سفید مشابه است .
اگرچه دستیابی به تضاد رنگ با رنگ های ثانوی و درجه سوم میسر می باشد ، ولی به هر میزان که از
رنگ های اصلی فاصله بگیریم ، از شدت تضاد کاسته می شود . هر زمان که میزان درخشش رنگ ها

پتغییر کند ، تضاد رنگ نیز ارزش ها ی متفاوتی پیدا می کند . همچنین قرار گرفتن رنگ روی سطوح
رنگی متفاوت به چگونگی تضاد آنها معنای تازه ای خواهد داد .
در تصویر 6 تضاد رنگ های اصلی نشان داده شده است .
( (تصویر 6
3 5 2 تضاد تاریکی و روشنایی :
روز و شب یا به عبارتی تاریکی و روشنایی دو پدیده طبیعی هستند که نقش مهمی در زندگی انسان
دارند . ساده ترین راه برای نمایان ساختن حالت شب و روز ، استفاده از دو رنگ سیاه و سفید است .
دو رنگ سیاه و سفید از تضاد شدیدی برخ وردارند و مجموعه رنگ های خاکستری در حد فاصل
آنها قرار می گیرند . در این نوع تضاد ، میزان تاریکی و روشنایی هریک از رنگ ها را در درجات
مختلف می توان مطالعه کرد . بنابراین می توانیم مطابق الگوی ارائه شده در خصوص تون های

خاکستری ، درجات تاریکی و روشنایی هر رنگ دیگر را نیز به دست آوریم ، به طوری که در یک
سمت جدول تیره ترین حالت از یک رنگ و در سمت دیگر روشن ترین وضعیت آن رنگ نشان داده
شود و در حد فاصل این دو رنگ تون های مختلف آن رنگ قرار گیرند . تصویر 7 درجات تاریکی و
روشنایی رنگ ها را که با درجات مختلف خاکستری مقایسه شده است ، نشان می دهد . دو رنگ
زرد و بنفش که در دایره رنگ روبه روی هم قرار دارند ، بیشترین تضاد روشنایی و تیرگی را دارند .
3 5 3 تضاد سردی و گرمی :
به تجربه ثابت شده است که انسان تحت تأثیر رنگ ها ، ناخودآگاه احساس گرما یا سرما می کند .
یکی از دلایل عمده آن رنگ عناصر طبیعی است . برای مثال رنگ نور آفتاب ، آتش و آنچه که تولید
و ح رارت گرما می کند ، متما یل به قرمز ، نارنجی و زرد است و از طرفی رنگ آسمان ، دریا و
کوه ها در فاصله ای دور که متمایل به آبی ، آبی سبز و آبی بنفش هستند احساس سرما و سردی را
در انسان برمی انگیزد . تأثیر رنگ های سرد و گرم در انسان و حیوان براساس آزمایش هایی مورد
بررسی قرار گرفته است . رنگ های گرم شدت جریان خون را افزایش می دهند و رنگ های سرد از
شدت جریان خون می کاهند . همچنین این آزمایش ها مشخص می سازد که تضاد سردی و گرمی
به عنوان یکی از عوامل اساسی در ترکیب رنگی اماکن بسیار مؤثر خواهد بود .
رنگ قرمز متمایل به نارنجی گرم ترین رنگ و رنگ سبز متمایل به آبی سردترین رنگ در دایره رنگ
هستند ، این دو رنگ بیشترین تضاد سرد و گرم را دارند . تصویر 8 مجموعه ای از رنگ های گرم و
سرد را نشان می دهد .


در مقایسه رنگ های سرد و گرم به خصوصیاتی دست می یابیم که می توانند در نقطه مقابل هم قرار
گیرند . در جدول زیر در دو ستون جداگانه این خصوصیات در مقابل یکدیگر درج شده است .
رنگ های گرم رنگ های سرد
آفتابی ابری
کدر شفاف
محرک آرام بخش
انبوه تنک
زمینی هوایی
نزدیک دور
سنگین سبک
خشک تر
( (تصویر 7

( (تصویر 8
با استفاده از خصوصیات رنگ های گرم و سرد ، القای مواردی مانند دوری و نزدیکی ، سنگینی و
سبکی و ... امکان پذیر است . به عنوان مثال برای نمایش اجسام نزدیک باید از رنگ های گرم و
برای نمایش اجسام دور از رنگ های سرد استفاده کرد تا فاصله هرچه بیشتر احساس شود .

3 5 4 تضاد رنگ های مکمل :
همان طور که اشاره شد ، رنگ هایی مکمل یکدیگرند که بتوانند در مجموع تمام رنگ های طیف ر ا
در خود داشته باشند . دو رنگ آبی و نارنجی مکمل یکدیگرند ، زیرا رنگ نارنجی ترکیبی از دو رنگ
زرد و قرمز است و می دانیم که زرد ، قرمز ، آبی ، رنگ های اصلی هستند و از ترکیب آنها
می توانیم تمام رنگ های طیف را به دست آوریم . همچنین از ترکیب دو رنگ مکمل رنگ
خاکستری حاصل می شود . رنگ خاکستری به دست آمده از زیباترین رنگ های خاکستری است ،
به طوری که نقاشان نیز در گذشته برای دستیابی به چ نین خاکستری هایی ، ضمن استفاده از ترکیب
دو رنگ مکمل با یکدیگر ، از سایر روش ها نیز سود می بر دند . به این صورت که با چند لایه از
رنگ های مکمل رنگ خالصی را می پوشا ندند یا لایه ای شفاف و نازک از رنگ مکمل را روی رنگ
مورد نظر پوشش می دادند تا شفافیت رنگ حاصل گرد د . اگرچه دو رنگ مکمل در تضاد آشکار با
یکدیگر هستند ، ولی نیازمند یکدیگرند و در کنار هم به یکدیگر جلوه و در خشش تازه ای می دهند .
در دایره رنگ ، رنگ های مکمل رو به روی هم قرار دارند و مهم ترین آنها عبارتند از : زرد و بنفش
آبی و نارنجی قرمز و سبز .
دو رنگ مکمل هریک کیفیت خا صی دارند ، برای مثال دو رنگ زرد و بنفش از لحاظ تیرگی و
روشنایی در بالاترین تضاد با یکدیگر به سر می برند و دو رنگ آبی و نارنجی در تضاد سردی و
گرمی از بیشترین حد برخوردارند . همچنین دو رنگ قرمز و سبز اگرچه مکمل یکدیگرند ، اما از
نظردرخشندگی و ارزش رنگی در سطح یکسانی هستند و اختلاف سردی و گرمی آشکاری دارند .
در تصویر 9 رنگ های مکمل در مقایسه با یکدیگر نشان داده شده است .

( (تصویر 9
3 5 5 تضاد همزمان :
چشم انسان پس از مشاهده هر رنگ ، خواستار رنگ مکمل آن است و لذا رنگ مکمل آن به خو دی
خود در پس ذهن انسان ایجاد می شود . پس از مشاهده یک سطح آبی رنگ ، اگر به سطحی سفید
رنگ نگاه کنیم ، چشم ما شبیه به آن سطح را به رنگ نارنجی خواهد دید . این پدیده که به پدیده
بعد از تصویر معروف است ، اساس و پایه تضاد همزمان می باشد . در واقع تضاد همزمان یک پدیده
ذهنی است و جنبه عینی ندارد .
در تصویر 10 مربع های خاکستری رنگ که از نظر ارزش رنگی روی زمینه ای مشترک یکسان
هستند، روی زمینه های رنگی قرار گرفته اند . اگر یکی از سطوح را انتخاب نماییم و سایر سطوح ر ا
بپوشانیم و به مربع خاکستری رنگ نگاه کنیم ، مشاهده خواهیم کرد که رنگ مربع ، متمایل به رنگ

( (تصویر 10
مکمل زمینه می گردد . برای مثال اگر سطح رنگین آبی رنگ باشد ، مربع خاکستری تحت تأثیر تضاد
همزمان متمایل به نارنجی دیده می شود . در نتیجه ، رنگ خاکستری از رنگ مکمل زمینه مت أثر
می شود و ارزش آن نیز تغییر می کند .
3 5 6 تضاد اشباع :
اشباع یک رنگ عبارتست از آخرین درجه خلوص یک رنگ . رنگ های اشباع منتهای خلوص و
پرمایگی را دارند و نمی توانیم آنها را پرمایه تر کنیم . تضاد میان رنگ های خالص و رنگ های
ملایم شده را تضاد اشباع می نامند . بنابراین دراین بح ث راه های مختلف کاهش میزان اشباع رنگی
را مورد توجه قرار می دهیم و به اختصار به آنها اشاره می کنیم :

درجه خلوص رنگ ها را می توانیم به چهار صورت کاهش دهیم که عبارتند از :
1. ترکیب با رنگ سیاه رنگ های خالص معمولا در ترکیب با رنگ سیاه ، کدر تاریک و
خفه میشوند و از میزان درخشندگی آنها کاسته می گردد .
2. ترکیب با رنگ سفید رنگ های خالص در ترکیب با رنگ سفید ، ملایم و مطبوع میشوند و
رنگ های گرم به سردی می گرایند .
3. ترکیب با رنگ خاکستری ترکیب رنگ خاکستری با رنگ های خالص باعث کاهش شدت
آنها می شود و این ترکیب ، برخ ی از رنگ ها را تیره تر و برخی را روشن تر می نماید ،
ولی در هر حال رنگ ها را خفه و کدر می کند.
4. ترکیب با رنگ های مکمل در ترکیب رنگ های مکمل با رنگ های خالص نیز می توان از
شدت رنگ ها کاست . تصویر 11 تضاد اشباع واختلاف بین رنگ های خالص و ملایم
شده را نشان می دهد .
( (تصویر 11

3 5 7 تضاد وسعت سطوح :
تضاد وسعت سطوح رنگی ، عبارتست از اختلاف سطوح رنگی از نظر کمی بین دو یا چند رنگ . در
واقع سطوح رنگی زمانی به حد متعادل می رسند که با نسبت مشخصی از نظر کمی و وسعت سطح
در نظر گرفته شوند . این نسبت را چنان می توان در نظر گرفت که بر موضوعی تأکید شود یا تسلط
سطحی رنگی بر سایر سطوح رنگی پدیدار گردد .
گوته شاعر و نویسنده آلمانی که در زمینه هنر نقاشی نیز مطالعاتی دارد ، ارزش های رنگی را
برحسب اعداد به این شرح ارزش گذاری نموده است :
سبز آبی بنفش قرمز نارنجی زرد
3 4 6 9 8 6
اگرچه برای سهولت در کار از این اعداد کمک می گیریم ، ولی باید توجه داشته باشیم که دنیای
وسیع رنگ ها بیش از آن متنوع و پیچیده است که بتوانیم آن را با اعداد ارزیابی کنیم .
براساس اعداد پیشنهادی گوته ، مقایسه سطوح رنگ های مکمل درحد اعتدال به شرح زیر خواهد
بود :
1. نسبت زرد به بنفش بر ابر است با 3 به 9 (یا 1 به 3) ، یعنی به ازای 1 واحد سطح از رنگ
زرد باید 3 واحد سطح از رنگ بنفش به کار برد تا تعادل رنگی برقرار گردد .
2. نسبت نارنجی به آبی برابر است با 4 به 8 (یا 1به 2) ، یعنی به ازای 1 واحد سطح از رنگ
نارنجی باید 2 واحد سطح از رنگ آبی به کار برد تا موازنه رنگی برقرار شود .
40
3. نسبت قرمز به سبز برابر است با 6 به 6 (یا 1به 1) ، یعنی به ازای هر واحد سطح از رنگ
قرمز باید همان اندازه از سطح رنگ سبز به کار برد تا تعادل ایجاد گردد .
نسبت های موجود بین رنگ های اصلی و ثانوی را نیز می توان به همین صورت به دست آورد .